به نام خدا
چگونه توانستم با آموزش شطرنج به دانش آموزان، پیشرفت شگرفی در ریاضیات آن ها ایجاد کنم.
واژگان کلیدی : شطرنج – مدت زمان فکر کردن –محاسبه ی دقیق
چکیده :در این اقدام پژوهی دانش آموزان چگونه قادر خواهند بود ، روی یک مسئله ی ریاضی به مدت طولانی فکر کنند ، آموخته می شود. و چگونگی محاسبه ی دقیق مسئله ها یاد داده می شود.
مقدمه : در کشور شوروی سابق دانش آموزان از ابتدای مدرسه تا پایان تحصیلات دانشگاهی واحد درسی شطرنج داشتند. به همین خاطر بزرگترین شطرنج بازان دنیا ( گری کاسپارف- کارپف- باتوینیک ... ) از این کشور می باشند . در راستای تحقق این امر، بزرگترین ریاضی دانان و فیزیک دانان دنیا از این کشور می باشند. و همچنین در المپیادهای ریاضی و فیزیک همیشه در ردیف نخست قرار دارند.
شرح موضوع : چگونگی تاثیر شطرنج بر ریاضیات
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک مسئله ریاضی به شما داده شد ، وشما با یک نگاه و یا با چند ثانیه فکر کردن گفتید بلد نیستم و این مشکل گریبان گیر اکثر دانش آ موزان ما می باشد .
من یک شطرنج باز با درجه بین المللی و مربی شطرنج می باشم .طی تحقیقی میان شطرنج بازان دریافتم که اکثریت آنها در مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی مشغول به تحصیل هستند.
این امر مرا به ترغیب واداشت که آزمونی یکسان با وقت مساوی با سوالات کمی مشکل میان دو گروه شطرنج باز و دانش آموزان ممتاز چند مدرسه غیر شطرنج باز به صورت مسابقه ترتیب بدهم. این آزمون برگزار شد و دانش آموزان شطرنج باز با قدرت اول شدند . اما از نکات قابل توجه و تعمق این بود که گروه شطرنج بازان از تمام وقت شان استفاده کردند و درخواست وقت اضافه نمودند. در صورتی که بیشتر گروه دانش آموزان غیر شطرنج باز حتی از نصف وقت شان هم استفاده نکردند.در موقع تصحیح ورقه ها دریافتم که ، دانش آموزان شطرنج باز تقریبا به همه سوالات پاسخ دادند و راه حل های جالبی برای مسائل ارائه دادند.در صورتی که دانش آموزان غیر شطرنج باز به خیلی از سوالات پاسخ ندادند وحتی راه حلی هم برای آن مسائل پیشنهاد نکردند. ( حتی غلط )
باتوجه به این تحقیقات تصمیم گرفتم به تعدادی دانش آموز ضعیف در درس ریاضیات شطرنج آموزش بدهم. هر چند این آموزش شش ماه به طول انجامید، تا دانش آموزان یک شطرنج باز معمولی شوند . اما قدرت تجزیه تحلیل و فکر کردن و محاسبه ی آن ها به طرز شگفت انگیزی تغییر کرد .
اگر در گذشته یک مسئله به این دانش آموزان داده می شد با 20 یا 30 ثانیه یا نهایت با یک دقیقه فکر کردن می گفتند بلد نیستیم .اما الان اگر مسئله ای به آنها دا